• Com més sigui el que està en joc, major serà  el recel a ser detectat.
  • Les expressions facials ocupen el primer lloc en la classificació de la consciència. Les postures generals del cos, en canvi, poden obrir algunes escletxes, perquè no som totalment conscients del nostre estat de rigidesa, tensió o relaxació. Finalment, les cames i els peus presenten un interès particular, perquè són les parts del cos de les accions tenim menor consciència, pel que en aquestes últimes es fuga informació de la qual l’individu no és conscient.

Prenguem el cas d’un home que somriu amistosament i al mateix temps prem els punys: amb la cara diu “em sento feliç”, amb les mans replica “estic furiós”. Per decidir entre aquestes dues possibilitats hem de creure més els músculs més inferiors (en aquest cas, les mans).Si veiem un rostre que s’esforça per riure sobre un cos rígid i tens, creurem més en el cos i no a la cara.

Desmond Morris ha establert una escala de credibilitat dels diferents tipus d’acció, estant formulada en ordre de major a menor credibilitat:

1.-Senyals automàtiques (empal·lidir, posar-se vermell, suar).

2.-Senyals de les cames i dels peus.

3.-Senyals del tronc.

4.-Gestos de les mans no identificats.

5.-Gestos de les mans identificats.

6.-Expressions facials.

  • La millor màscara és una emoció falsa, és més fàcil emmascarar una emoció real amb una falsa que mantenir-se impàvid i aparentar neutralitat, fredor i falta d’emotivitat.
  • Tocar-se la boca amb les mans per bloquejar la sortida de les paraules falses.
  • Una altra senyal de mentida és que els gestos no concorden amb el que es diu.
  •  Un mentider inventa una història i la repeteix sempre igual fins als seus més mínims detalls, en canvi, una persona honesta comet normalment petits errors, particularment si ha de relatar una història llarga i complicada. En altres paraules, una persona que no menteix, tendeix a establir salts temporals de manera natural, si per exemple se n’adona que s’han oblidat d’algun detall, tornarà cap enrere per omplir les llacunes.